Tegneskolen i Christiania : en nasjonal arkitekturutdannelse tar form
Abstract
Tegneskolen i Christiania ble opprettet i 1818 og inngår i dag i Kunsthøgskolen i Oslo.
Ved Tegneskolens grunnleggelse var det ønske om at skolen skulle bli et norsk
kunstakademi etter europeisk modell, en norsk skole for utdannelse av håndverkere,
kunstnere og arkitekter. Skolen er å regne som den første arkitekturskolen i Norge, og
den er også forløperen til dagens Arkitektur- og designhøgskole i Oslo.
Tegneskolen ble aldri et fullverdig akademi, men var likevel det estetiske sentrum i
Norge på 1800-tallet. Skolen var også eneste tilbud om arkitekturutdannelse, fram til
Norges Tekniske Høgskole startet kurs for arkitekter i 1910. Et betydelig antall norske
arkitekter på 1800-tallet fikk undervisning ved Tegneskolen i Christiania, enten som en
fullverdig arkitekturutdannelse, eller som en forskole før elevene dro ut i Europa for
avsluttende studier.
Tradisjonelt var utdannelsen av arkitekter tillagt kunstakademiene. Fra slutten av 1700-
og ut på 1800-tallet ble de polytekniske skolene opprettet, med Frankrike og Tyskland
i føringen, for å utdanne ingeniører og arkitekter for det moderne samfunn. Det oppsto
med dette to former for utdannelse av arkitekter, der de polytekniske skolene skilte seg
fra kunstakademiene med større grad av opplæring i moderne teknologi.
Avhandlingens primære formål er å undersøke undervisningen i arkitektur som ble gitt
ved Tegneskolen i Christiania. Gjennom å avdekke undervisningen søkes det å plassere
skolen i en europeisk kontekst med kunstakademiene og de polytekniske skolene som
referanseramme. Videre søker avhandlingen å gi et bidrag til kunnskapen om
arkitekturutdannelsen slik den fant sin form i Norge.