Design gjennom blindhet Utforsking av mobilitet i byen for blinde og svaksynte
dc.contributor.advisor | Sjaastad, Mosse | |
dc.contributor.advisor | Martinussen, Einar Sneve | |
dc.contributor.advisor | Hasan, Daniel | |
dc.contributor.author | Støvern, Frida | |
dc.date.accessioned | 2019-07-10T12:19:11Z | |
dc.date.available | 2019-07-10T12:19:11Z | |
dc.date.issued | 2019-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2604059 | |
dc.description | 80% av sanseinntrykkene våre kommer fra synet. Hvordan er det da å orientere seg uten denne sansen? Ved å få en forståelse av rom og retning bidrar dette til trygghet og en selvstendig hverdag, men hva gjør du når møtet med en uforutsett hindring gjør byen din ugjenkjennelig? Denne diplomoppgaven har sett på hvordan møtet med disse hindringene kan bli mindre frustrerende. Fra å tenke digitale løsninger på skjerm, har jeg eksperimentert på tvers av sanser og sett på nye måter oppleve digitalt innhold.Hodurr er et designforslag som utforsker hvordan blinde og svaksynte kan interagere med byen sin. Med sine 3 hovedfunksjoner, “Rute”, “Plystre” og “Merke”, tilrettelegger og tilgjengeliggjør Hodurr informasjon som omhandler menneskers daglige ruter i byen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | F. Støvern | nb_NO |
dc.subject | Svaksynte | nb_NO |
dc.subject | Visually impaired | nb_NO |
dc.subject | Navigation | nb_NO |
dc.subject | Navigasjon | nb_NO |
dc.subject | Byer | nb_NO |
dc.subject | Cities | nb_NO |
dc.subject | Interaksjonsdesign | nb_NO |
dc.subject | Interaction design | nb_NO |
dc.title | Design gjennom blindhet Utforsking av mobilitet i byen for blinde og svaksynte | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | submittedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | Architecture and design: 140 | nb_NO |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Design [185]