Show simple item record

dc.contributor.advisorCappelen, Birgitta
dc.contributor.advisorVedeler, Lars Marcus
dc.contributor.advisorSjaastad, Mosse
dc.contributor.authorKallestad, Joakim Engelsjord
dc.contributor.authorHartmannn, Vegard Kjørsvik
dc.date.accessioned2020-09-01T10:32:13Z
dc.date.available2020-09-01T10:32:13Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2675811
dc.descriptionI vår diplomoppgave har vi fokusert på manipulativ design i digitale medier, også kalt “dark patterns” på engelsk. Manipulativ design utnytter kunnskap om hvordan hjernen fungerer og hvordan vi tar beslutninger. Tjenester blir designet slik at det utnytter våre kognitive svak-heter til sin fordel. Konsekvensene kan være dramatiske for sårbare grupper, diskriminering og samfunnet. Lovmessig skaper manipulativ design en drakamp mellom tilsynsmyndighetene og tjenesteleverandører. Tilsynsmyndighetene er over-belastet og trenger nye verktøy for å opprettholde sin samfunnsoppgave, som er å gjøre markedene enklere og tryggere for forbrukerne. Det skjer ofte oversettelser fra lovspråket til design- og programmeringsspråk, som bryter loven. Oversettelsen fra ord til formelementer og interaksjoner gjør at jurister ikke alltid har nok kompetanse til å kunne avgjøre hva som er god praksis av design. Basert på dette foreslår vi å utvikle en støttetjeneste som gir norske for-brukere trygghet i internetthandel. Gjennom en bred utforskingsfase har vi kommet fram til vårt løsningsforslag som vi har valgt å navngi SIKT. SIKT er et initiativ for å gjøre forbrukere tryggere på internett. Den digi-tale tjenesten verifiserer norske bedrifter og sertifiserer bransjeledende bedrifter innen brukervennlighet, handelsskikk, og personvern. SIKT er tilrettelagt handelsmønstrene til forbrukerne, og skal nå ut med sitt budskap når det er mest relevant. Tjenesten skal skape en plattform for bedrifter hvor det å være markedsledende og brukervennlig både samsvarer og belønnes. Vårt forslag er en digital tjeneste som bør eies av en uavhengig interesseorganisasjon som Forbrukerrådet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslo School of Architecture and Designen_US
dc.subjectInteraksjonsdesignen_US
dc.subjectInteraction designen_US
dc.subjectSikkerheten_US
dc.subjectNetthandelen_US
dc.subjectOnline shoppingen_US
dc.subjectConsumersen_US
dc.subjectForbrukereen_US
dc.subjectSecurityen_US
dc.subjectManipulativ designen_US
dc.subjectDark patternsen_US
dc.titleSikten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderJ..E Kallestad & V.K. Hartmannnen_US
dc.subject.nsiArchitecture and design: 140en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record