Show simple item record

dc.contributor.advisorGerstlauer, Rolf
dc.contributor.authorBirkeland, Geir Svaba
dc.coverage.spatialLista, Farsund, Norgeen_US
dc.date.accessioned2021-09-28T08:08:38Z
dc.date.available2021-09-28T08:08:38Z
dc.date.issued2021-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783978
dc.description“Det er nesten ingen som spør fuglene, soppene eller det store skrukketrollet.” Prosjektet handler om kjærligheten til et sted. Et gjengrodd sted, forlatt og forfallent, med en gammel hytte - en “amerikansk” bungalow - og en liten bu utenfor. Det handler om mine tilnærmelser til stedet. Samtalene mellom meg og stedet. Prosjektet er en viderføring av tankene i mitt forrige diplomarbeid - The book of architectures. Jeg viderefører lidenskapen min for biodiversitet og inkludering i prosjektet og lar dette være førende for arkitekturen som oppstår. Tomten huser et stort potensiale av biologisk mangfold og en koloni av mikrosommerfuglen Mompha langiella, som faktisk bor inne i det råtne treverket i husets bærekonstruksjon. Dette er en sommerfugl som er svært liten, bare 3-4 millimeter, den har nesten ingen mønster eller farger, men har like viktige oppgaver i økosystemet som dem som er store og har fine farger. Flere slike uanseelige mikroarter utryddes fordi vi mennesker ikke tar hensyn til dem når vi planlegger og utvikler vår sivilisasjon. Hvordan kan arkitekturen hjelpe til å forbedre habitat og livsvilkårene for disse artene? Jeg tilbyr et nytt hus hvor insektene og andre arter f.eks sopp, lav, mose og andre mikrodyr kan fortsette å bo i fasaden. Bygningskultur vs. miljø er et tema som bør belyses, særlig nå mht klimakriser og utryddelse av arter. Som kjent har 65% av artene på kloden forsvunnet siste 50 år. De er bare så små at vi ikke ser dem. Men det vil forplante seg oppover i næringskjeden, og en dag også til menneskeheten. Tema som, om det er nødvendig å rive - bygge større etc. er også noe som har hatt plass i diskusjonene under utviklingen av prosjektet. Jeg bygger en ruin hvor forfall er en naturlig del av prosjektet, et avstøp av noe tilsynelatende verdiløst - men som har enorm verdi for de andre livsformene på tomta - og som vil fortsette å bo der sammen med den nye arkitekturen. I en utvidet forstand - på kloden vår - vil det være avgjørende for hvordan det skal gå med verden, at vi er inkluderende. Også for de små, som vi nesten ikke kan se. Dette er viktig for meg - sammen med musikken. Jeg har vært og er fremdeles en låtskriver. Det er alltid en eller flere melodier inne i mitt hode jeg forsøker å sette sammen til en sang som bare jeg hører. Sammen med alle fuglene og nattsommerfuglene som jeg er opptatt av i min verden, så har jeg alltid følt meg alene i det sosiale liv, med unntak av fuglekikkerkolleger og andre spesielt interesserte. Det har hatt sine baksider, men mer og mer tror jeg fordelene er større en ulempene ettersom jeg arbeider videre, år etter år - tiår etter tiår. Man lærer hvordan man skal leve. Og nå trenger jeg et rom å lage musikk i. Et sted som inspirerer meg hver dag, et sted hvor jeg kan være sammen med dem jeg er glad i, og et sted hvor alle skal føle seg trygge. Her regjerer vi, ikke dem som vil luke bort alle løvetenner de ser eller annet “ugress”. De får rake sine egne bed, selv om velkomne her skal de likevel være. Hovedhuset - selve bungalow’en - er transformert til et “hus i hus” konsept. Ytterst en monolittisk betongkonstruksjon, hvor rester av dagens fasade er innstøpt, innerst et lydisolert, men levende og naturlig ventilert, akustisk rom. Interiøret er et svar på mine samtaler med stedet i vinter, som jeg har dokumentert med en serie på 36 håndtegnede tegninger i a4 format, som sees i boken som er innlevert. Mitt prosjekt er en fugl føniks som stiger frem fra asken/forfallet. Det gamle bygget kapsles inne i en støp som «foreviger» det forgjengelig og «verdiløse», samtidig som støpen eskalerer nedbrytningen og gjør det mer optimalt for f.eks fuglene, soppen og det store skrukketrollet. Eller her som vist på plansjene, mikrosommerfuglen Mompha langiella. Tomten har forøvrig orkesterplass, jordene mot sør skrår svakt oppover, og stedets topografiske forhold danner et naturlig gresk amfi. For en låtskriver og artist kan det ikke bli bedre. Her kan jeg med tiden leie jorder og arrangere rockefestival til inntekt for artsmangfold og inkludering.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherArkitektur og designhøgskolen i Osloen_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectArchitectureen_US
dc.subjectArkitekturen_US
dc.subjectBiologisk mangfolden_US
dc.subjectForlatte bygningeren_US
dc.titleBungalow 117 - rom for en låtskriveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.rights.holderGeir Svaba Birkelanden_US
dc.subject.nsiArchitecture and design: 140en_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal