Arkitekter i emning : profesjonsforståelser og brukerperspektiver i norsk arkitektutdanning 2009–2012
Abstract
Avhandlingen er en kvalitativ undersøkelse av norsk arkitektutdanning sett i
et samfunnsrelatert perspektiv. Prosjektet undersøker hvilke former for
profesjonsforståelse man kan finne i dagens arkitektutdanning, og hvordan
disse forståelsene står i forhold til krav og forventninger i arkitektpraksis når
det gjelder dialog og samhandling mellom arkitekt og andre aktører, som
brukere og oppdragsgivere. Prosjektet har et tverrfaglig teoritilfang og
trekker på perspektiver fra profesjonsteori, arkitektur- og designteori,
pedagogikk og kunst- og designdidaktikk. Begrepet profesjon forstås her vidt
og omfatter både praktiske og teoretiske dimensjoner av faget.
Nøkkelbegrepet profesjonsforståelse er den enkeltes tolkning av sin
oppgave som arkitekt, formet av forhold knyttet til dimensjonene makt,
identitet og kunnskap. Ulike profesjonsforståelser reflekterer ulike verdier og
ulike tilnærminger til arkitektur. Begrepet er inspirert av profesjonsforskning
innenfor musikk og musikkpedagogikk og utvikles i avhandlingen som et
analytisk redskap for refleksjon rundt utdanning og praksis i en arkitektfaglig
kontekst.
Avhandlingen tar for seg profesjonsforståelser både på institusjonsnivå,
gjennom undersøkelser ved de ulike arkitektutdanningene ved Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Arkitektur- og
designhøgskolen i Oslo (AHO) og Bergen arkitekthøgskole (BAS), og på
individnivå, gjennom et dybdestudium knyttet til fem utvalgte avgangsstudenter
ved AHO og deres masterarbeider. Det gjøres også undersøkelser
ved designutdanningen ved AHO, som setter trekk ved arkitektutdanningen i
perspektiv.
Avhandlingens forskningsmateriale består av studieplaner og andre
relevante dokumenter knyttet til utdanningenes undervisning, av studentintervjuer
og diplomprosjekter samt av sensorers diplomgjennomganger og
-forelesninger. Den viktigste delen av forskningsmaterialet er innhentet i
perioden 2009–2012 og komplettert i 2015. I bearbeidelsen av materialet er
det gjort bruk av kvalitative, fortolkende forskningsmetoder, hvor tekst-
analyse av transkriberte intervjuer, forelesninger og diplomgjennomganger
står sentralt.
Undersøkelsen viser at de tre arkitektutdanningene i Norge balanserer
arkitektfagets kunstneriske orientering og fagets bruker- og samfunnsperspektiver
i ulik grad. De understøtter dermed litt ulike profesjonsforståelser,
noe som gir studentene ulik handlingsberedskap når det gjelder å
håndtere dialog og samhandling med brukere og andre aktører.