Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMartinussen, Einar Sneve
dc.contributor.advisorKnutsen, Jørn
dc.contributor.advisorTorget, Peder
dc.contributor.authorØdegård, Tarjei Nerbø
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-07-10T12:24:20Z
dc.date.available2019-07-10T12:24:20Z
dc.date.issued2019-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2604075
dc.descriptionDenne diplomen handler om politikk, redaksjonelle-medier og unge velgere.Hvordan kan politisk informasjon formidles og hjelpe unge velgere medå ta ett standpunkt? Målet med oppgaven er å skape interesse for, og refleksjon rundt, samfunnsspørsmål samt øke kunnskapsnivået til unge velgere. Bakgrunnen fordenne oppgaven kommer fra det økende mediemangfoldet og de redaksjonelle medienes økende fokus rundt enkeltpersoner, enkelthendelser og det politiske spillet. Medias samfunnsansvar er å informere folket, men med et fokus på det dagsaktuelle fremfor partienes ideologier, verdier og fremtidsplaner vil flere velgere stemme basert på hvor godt de liker en person. Dette mener jeg er feil grunnlag.«HUH?» er en ny tjeneste flettet inn i VGs eksisterende nettavis og gir unge velgere politiske informasjon og tvinger frem refleksjon. Innad tjenesten får unge velgere et nytt syn på politikk ved at fokuset er lagt på grunnleggende holdninger og verdier rundt politiske spørsmål fremfor ett person-og parti rettet fokus.I tjenesten blir brukerne bedt om å ta standpunkt rundt de seks hovedkategoriene av konflikter man finner i politikk, også kalt politiske skillelinjer. Før valget blir tatt får de informasjon som kan hjelpe dem. Standpunktene brukerne tar ligger som grunnlag for en autogenerert politisk selvbiografi. Biografiensetter brukernesholdninger på spissen og tvinger gjennom dette frem en refleksjon. Dette sikrer at brukeren er komfortabel med sine meninger og verdier basert på en kunnskapsrik argumentasjon.Denne biografien blir også videre bygget gjennom at brukerne kan ta et standpunkt rundt saker innad VGs artikler og annet materiell. Ved å be brukeren gjøre seg opp en mening rundt politiske saker i media skaper tjenesten over tid nye rutiner og et insentiv for å interagere med politikk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherT.N. Ødegårdnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectTjenestedesignnb_NO
dc.subjectService designnb_NO
dc.subjectDemocracynb_NO
dc.subjectDemokratinb_NO
dc.subjectYouthnb_NO
dc.subjectUngdomnb_NO
dc.titlePolitiske standpunkt -om å gjøre seg opp en mening som ung velgernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal