Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolen-Rabbersvik, Elisabeth
dc.contributor.authorHaugland, Silje
dc.contributor.authorOmland, Hans Olav
dc.contributor.authorFredwall, Terje Emil
dc.contributor.authorHansen, Lise Amy
dc.date.accessioned2020-05-13T13:00:26Z
dc.date.available2020-05-13T13:00:26Z
dc.date.created2020-01-02T13:09:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationTidsskrift for omsorgsforskning. 2019, 5 (3), 57-70.en_US
dc.identifier.issn2387-5976
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2654283
dc.description.abstractOffentlig sektor erfarer i økende grad et behov for innovasjon og teknologiutvikling av sine tjenester. Et viktig premiss er at nye løsninger skal løse reelle og fremtidsrettede behov, og som en følge av dette har oppmerksomheten rundt brukerinvolvering økt de senere årene. Det er mangel på kunnskap om hvordan brukeropplevelser kan bidra, og mange innovasjonsprosjekter har mislyktes på grunn av manglende forståelse for behovene til dem som skal dra nytte av nye løsninger. Det manglende kunnskapsgrunnlaget utfordres særlig når man skal innovere i komplekse kontekster der mange aktører er involvert, og når sluttbruker har en kognitiv funksjonsnedsettelse. Disse utfordringene er fremtredende i innovasjonsprosjektet «InnArbeid», hvor hensikten er å innovere overgangen fra skole til arbeidsliv for personer med utviklingshemming. I denne artikkelen vil erfaringene fra InnArbeid benyttes som case for å belyse metodiske og etiske aspekter ved behovskartlegging for innovasjon. Sentrale erfaringer er at et tverrfaglig perspektiv og tett samarbeid med offentlig sektor er viktig i denne prosessen. Videre er en fleksibel og pragmatisk tilnærming til datainnsamling avgjørende for å innhente relevant kunnskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.titleFra behovskartlegging til innovasjon for personer med utviklingshemming – noen metodiske og etiske refleksjoneren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber57-70en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalTidsskrift for omsorgsforskningen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2019-03-06
dc.identifier.cristin1765208
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 780594en_US
cristin.unitcode189,2,0,0
cristin.unitnameInstitutt for design
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal