Dynamic learning platform for materials
Master thesis
Submitted version
View/ Open
Date
2020-06Metadata
Show full item recordCollections
- Design [217]
Description
I hovedsak handler prosjektet om å aktivere og engasjere studentene, og øke læringsutbytte i
et fag som lærerne opplever at det vanskelig å formidle til studentene.
Måten jeg har valgt å gjøre dette på er gjennomå designe en fleksibel og dynamisk læringsplattform som tilbyr studentene et stort utvalg av formater de kan få presentert fagstoffet på. Dette skiller ‘Dynamic learning platform for materials’ fra andre læringsplatformer som undertegnede har kjennskap til. Fordelen med dette er blant annet variasjon i undervisningen og at studenten kan velge formatet som de foretrekker eller som er mest hennsiktsmessig på det tidspunktet. Ikke alle formater passer like godt til å formidle samme type informasjon. I løsningnen har de forskjellige formatene fått
navnet ‘modus’.
Prosjektet er en del av et forskningsprosjekt ved AHO med oppstart januar 2020, ‘Designing a multimedia dissemination system for materials’.
Overordnet dreier forskningen seg om å utvikle et system for formidling av materialkunnskap for AHO bygget på synergi og holistisk innhold på tvers av disiplinene.
De fagansvarlige for materialteknologi har sett er at det er utfordrende nok i seg selv å formidle grunnleggende materialegenskaper til studentene. Formatet på undervisningen har vært forelesninger, handouts, skriftlige innleveringsoppgaver og forsøk / eksperimenter. Prosjektet er et initiativ for å øke interessen for materialkunnskap på skolen og gjøre denne kunnskapen lettere tilgjengelig. Mine erfaringer som student og de utfordringene jeg har gjennom min egen skolegang har vært viktige motivasjoner for å gjøre dette
prosjektet. Da jeg fikk muligheten til å gjøre skolehverdagen bedre for andre, kunne jeg ikke takke nei. Jeg har alltid sett et stort potensial for endring i hvordan undervisning og læring foregår.
I denne diplomoppgaven har jeg tatt i bruk flere ulike metoder. For å kunne designe en læringsplattform som er dynamisk og fleksibel så har jeg tatt utgangspunkt i målgruppen
som er studenter fra AHO. Her har jeg laget spørreundersøkelser for å kartlegge behov, fulgt undervisning og deltatt i elevprosjekt, hatt observasjoner og samtaler, samt brukt min egen pre-diplom oppgave som grunnlag. I tillegg har jeg benyttet meg av forskning og teori som er relevant for fagområdet.
Leveransen min er en systemisk og metodisk læringsplattform, ikke en visuell og interaktiv nettløsning. Fokuset er på systemet som ligger bak og metodene som er brukt for å formidle fagstoffet. Jeg har hatt en ambisjon som strekker seg utover avgrensningene til løsningen.