dc.description | “Det er nesten ingen som spør fuglene, soppene eller det store skrukketrollet.”
Prosjektet handler om kjærligheten til et sted. Et gjengrodd sted, forlatt og forfallent, med en
gammel hytte - en “amerikansk” bungalow - og en liten bu utenfor. Det handler om mine
tilnærmelser til stedet. Samtalene mellom meg og stedet.
Prosjektet er en viderføring av tankene i mitt forrige diplomarbeid - The book of
architectures. Jeg viderefører lidenskapen min for biodiversitet og inkludering i prosjektet og lar
dette være førende for arkitekturen som oppstår.
Tomten huser et stort potensiale av biologisk mangfold og en koloni av mikrosommerfuglen
Mompha langiella, som faktisk bor inne i det råtne treverket i husets bærekonstruksjon. Dette er en
sommerfugl som er svært liten, bare 3-4 millimeter, den har nesten ingen mønster eller farger, men
har like viktige oppgaver i økosystemet som dem som er store og har fine farger. Flere slike
uanseelige mikroarter utryddes fordi vi mennesker ikke tar hensyn til dem når vi planlegger og
utvikler vår sivilisasjon. Hvordan kan arkitekturen hjelpe til å forbedre habitat og livsvilkårene for
disse artene?
Jeg tilbyr et nytt hus hvor insektene og andre arter f.eks sopp, lav, mose og andre mikrodyr
kan fortsette å bo i fasaden. Bygningskultur vs. miljø er et tema som bør belyses, særlig nå mht
klimakriser og utryddelse av arter. Som kjent har 65% av artene på kloden forsvunnet siste 50 år. De
er bare så små at vi ikke ser dem. Men det vil forplante seg oppover i næringskjeden, og en dag
også til menneskeheten.
Tema som, om det er nødvendig å rive - bygge større etc. er også noe som har hatt plass i
diskusjonene under utviklingen av prosjektet. Jeg bygger en ruin hvor forfall er en naturlig del av
prosjektet, et avstøp av noe tilsynelatende verdiløst - men som har enorm verdi for de andre
livsformene på tomta - og som vil fortsette å bo der sammen med den nye arkitekturen. I en utvidet
forstand - på kloden vår - vil det være avgjørende for hvordan det skal gå med verden, at vi er
inkluderende. Også for de små, som vi nesten ikke kan se.
Dette er viktig for meg - sammen med musikken. Jeg har vært og er fremdeles en låtskriver.
Det er alltid en eller flere melodier inne i mitt hode jeg forsøker å sette sammen til en sang som bare
jeg hører. Sammen med alle fuglene og nattsommerfuglene som jeg er opptatt av i min verden, så
har jeg alltid følt meg alene i det sosiale liv, med unntak av fuglekikkerkolleger og andre spesielt
interesserte. Det har hatt sine baksider, men mer og mer tror jeg fordelene er større en ulempene
ettersom jeg arbeider videre, år etter år - tiår etter tiår. Man lærer hvordan man skal leve.
Og nå trenger jeg et rom å lage musikk i. Et sted som inspirerer meg hver dag, et sted hvor
jeg kan være sammen med dem jeg er glad i, og et sted hvor alle skal føle seg trygge. Her regjerer
vi, ikke dem som vil luke bort alle løvetenner de ser eller annet “ugress”. De får rake sine egne bed,
selv om velkomne her skal de likevel være.
Hovedhuset - selve bungalow’en - er transformert til et “hus i hus” konsept. Ytterst en
monolittisk betongkonstruksjon, hvor rester av dagens fasade er innstøpt, innerst et lydisolert, men
levende og naturlig ventilert, akustisk rom. Interiøret er et svar på mine samtaler med stedet i vinter,
som jeg har dokumentert med en serie på 36 håndtegnede tegninger i a4 format, som sees i boken
som er innlevert.
Mitt prosjekt er en fugl føniks som stiger frem fra asken/forfallet. Det gamle bygget kapsles
inne i en støp som «foreviger» det forgjengelig og «verdiløse», samtidig som støpen eskalerer
nedbrytningen og gjør det mer optimalt for f.eks fuglene, soppen og det store skrukketrollet. Eller
her som vist på plansjene, mikrosommerfuglen Mompha langiella.
Tomten har forøvrig orkesterplass, jordene mot sør skrår svakt oppover, og stedets
topografiske forhold danner et naturlig gresk amfi. For en låtskriver og artist kan det ikke bli bedre.
Her kan jeg med tiden leie jorder og arrangere rockefestival til inntekt for artsmangfold og
inkludering. | en_US |