Glipe - kommunikasjonsflyt for tidspresset og sensitivt innhold
Description
Glipe – kommunikasjonsflyt for tidspresset og sensitivt innhold er et designprosjekt med formål om å forandre en rutine, et tankesett og kommunikasjonen mellom nødetater og presse gjennom interaksjonsdesign.
I 2015 startet hele landet å ta i bruk et lukket Nødnett som ga nødetater og presse en annen arbeidshverdag. I etterkant av dette skulle nødetatene kommunisere med presse og offentligheten gjennom Twitter platformen. Men hvordan fungerer dette i praksis? Fra feltarbeid hos operasjonssentral i Oslo og 110-sentralen Vest i Bergen fikk jeg et innblikk i deres arbeidshverdag.
Etter intervjuer med brukergruppene nødetater og presse, fikk jeg en forståelse for deres ønsker og behov, samtidig som utfordringene ble tydeligere. Ettersom Twitter er en offentlig plattform er det begrenset informasjon nødetatene kan dele via tjenesten og journalistene får ikke informasjon rettet direkte tildem. Derfor ringer journalistene inn til sentralene via pressetelefonen. Konsekvensen av dette er en dårlig kommunikasjonsflyt for begge parter.
Gjennom oppgaven er det også stilt et kritisk blikk til nødetatene som informanter. Med min innsikt ble det klart at pressen har et samfunnsansvar og kompetanse til å videreformidle nyhetssaken til offentligheten på en god måte.For å styrke denne koplingen brukte jeg interaksjonsdesign for å skape en plattform som kobler presse og nødetatene direkte – Glipe. Denne plattformen gir nødetatene mulighet til å videreformidle sensitiv informasjon direkte til pressen. Plattformen skal dekke brukergruppenes behov for effektiv og sensitiv deling der informasjonen blir silt gjennom en presseetisk prosess for å nå ut til offentligheten med en relevant motstemme.
Målet
Målet med dette prosjektet er å forandre en rutine, et tankesett og en kommunikasjonsflyt mellom nødetater og presse ved å bruke interaksjonsdesign. Brukergruppene skal få dekket sine behov for effektivitet og ytterlige informasjon blir silt gjennom en presseetisk prosess for å nå ut til offentligheten med en relevant motstemme.
Samarbeidspartnere
NTB, Budstikka, Medietilsynet, Mediebedriftene, Norsk presseforbund, Norsk redaktørforening, Norsk journalistlag via prosjeket Oslo-piloten.