Fra digital tilgang til pedagogisk fremgang
Description
“Fra digital tilgang til pedagogisk fremgang” er et designprosjekt som utforsker utfordringer og muligheter som har oppstått med digitaliseringens vekst i den norske grunnskolen. Målet med prosjektet er å forbedre den pedagogiske bruken av digitale ressurser, ved å se på hvordan skjermen anvendes og hvordan bruken kan optimaliseres for å støtte undervisningen.
I prosjektet har jeg brukt mine designferdigheter til å samle innsikt, identifisere muligheter, utvikle ideer og konsepter. Med kontinuerlig brukerinvolvering og Gyldendal Undervisning som sparringspartner har jeg mottatt verdifulle tilbakemeldinger fra fageksperter som har vært essensielle for at jeg kunne designe en løsning som adresserer både pedagogiske behov, og praktiske utfordringer i grunnskolen.
Gjennom vedvarende prototyping og testing har jeg designet et forslag på hvordan Osloskolen kan forbedre sitt nåværende brukergrensesnitt på skoleplattformen, for å hjelpe grunnskolelærere med å bruke digitale ressurser hensiktsmessig med mål om å ta velinformerte valg. Dette inkluderer å gjøre innholdet fra ulike leverandører mer synlig, muliggjøre sammenligning av valg, gi inspirasjon og bedre oversikt og kontroll over bruken av ulike leverandører.
Forslaget har som mål å forbedre bruken av digitale ressurser for å øke undervisningskvaliteten med passende og engasjerende undervisningsinnhold. Dette bidrar til en mer fokusert pedagogisk tilnærming, hvor lærerne støttes i å nå de fastsatte kompetansemålene ved hjelp av de mest passende læringsressursene. I tillegg vil det også berike undervisningen med varierte og inspirerende aktiviteter, og effektivisere lærernes planlegging.
Ved å hjelpe lærerne med å ta gode valg og støtte den pedagogiske prosessen, vil dette forslaget forhåpentligvis forbedre elevenes læringsresultater og motivasjon, som vil redusere foreldrenes bekymringer rundt skjermbruk, og fremme en mer positiv samfunnsdebatt om skjermbruk i grunnskolen. Prosjektet viser at vi ikke trenger å fjerne skjermen fra undervisningen, men heller tenke på hvordan den kan brukes på en hensiktsmessig måte.