• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  • PhD
  • Doktoravhandlinger / Doctoral theses
  • View Item
  •   Home
  • Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  • PhD
  • Doktoravhandlinger / Doctoral theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Navimation : a sociocultural exploration of kinetic interface design

Eikenes, Jon Olav
Book, Doctoral thesis, Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Kappe, Main document (4.584Mb)
Article: Eikenes, J.O. and A. Morrison (2010). Navimation: exploring time, space & motion in the design of screen-based interfaces. International Journal of Design, 4(1), 1-16. (1010.Kb)
Paper: Eikenes, J. O. (2009). Social navimation: engaging interfaces in social media. Paper presented at Engaging Artifacts. The 3rd Nordic Design Research Conference (NORDES). 31 August-1 September. (600.0Kb)
Article: Eikenes, J.O. (2010). Connecting motional form to interface actions in web browsing: investigating through motion sketching. FORMakademisk, 3(1), 80-100. (1.408Mb)
Errata (49.33Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/93030
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Doktoravhandlinger / Doctoral theses [64]
Original version
Eikenes, Jon Olav. (2010). Navimation: a sociocultural exploration of kinetic interface design. [Oslo]: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.  
Abstract
NORSK SAMMENDRAG: Samandrag

Digitale produkt er ein stadig viktigare del av kulturen vår og er knytte til

aktivitetar i arbeid, leik og fritid. Mange av desse aktivitetane skjer gjennom

skjermbaserte grensesnitt, som dermed spelar ei viktig rolle i å aktivere og

engasjere folk i deira daglege liv. Skjermbasert, visuell bevegelse er eit

stadig meir framståande kjenneteikn ved mobiltelefonar, dataspel,

operativsystem og nettsider. Denne avhandlinga presenterer ’kinetiske

grensesnitt’ som eit sentralt omgrep for å analysere skjermbaserte digitale

produkt som er prega av visuell bevegelse. Av fleire konsept som er innførde

for å forstå kinetiske grensesnitt, refererer ’navimasjon’ til

navigasjonshandlingar som er knytte saman med bevegelse.

Skjermbaserte grensesnitt er konstruerte produkt, og må utformast av

nokon. Design av grensesnitt spelar ei viktig rolle i å forme meiningar og

aktivitetar som vert mogelege via digitale produkt. Det er underskot på

designforsking og litteratur som tek føre seg kjenneteikna til kinetiske

grensesnitt. Korleis kan vi forstå bruk av bevegelse i kinetiske grensesnitt, og

kva er kjenneteikna og det kommunikative potensialet til slike grensesnitt?

Korleis kan vi undersøke eit slikt fenomen som kontinuerleg er under

utvikling, i og gjennom design? For å forstå desse nye mogelegheitene er det

behov for studiar som fokuserer på det kinetiske grensesnittet som ein

medierande og kulturell gjenstand i seg sjølv, og erkjenner at desse er situerte

i sosiale og kulturelle kontekstar.

Denne avhandlinga inneheld tre publiserte forskingstekstar, derav to

rapporterer om mine eigne designeksperiment som er utført saman med ulike

partnarar innan eit større forskingsprosjekt kalla RECORD. I tillegg er ein

metarefleksjon (’kappe’) lagt fram for å plassere og bygge vidare på desse

publikasjonane. Ved å nytte ’forsking gjennom design’ kombinerer studien

tekstanalyse og tekstkonstruksjon gjennom eksperimentell designproduksjon.

Nye analytiske omgrep og konsept er genererte ved å kombinere analyse og

design; desse omgrepa er nødvendige både for å forstå og utforme kinetiske

grensesnitt.

Avhandlinga tek utgangspunkt i eit sosiokulturelt syn på design og

analyse av grensesnitt, og nyttar sosialsemiotikk og omgrep frå

aktivitetsteori. Dette synet understrekar verdien av det sosiale og kulturelle i

menneskeleg aktivitet og meiningsskaping. Avhandlinga argumenterer for at

kinetiske grensesnitt spelar fleire roller i moderne kultur og bruk, gjennom

semiotisk mediering og instrumentell mediering. Grensesnitt er meiningsfulle

og kulturelle gjenstandar som nyttar teikn eller semiotiske ressursar for å

kommunisere gjennom utforming og bruk. Samtidig gjer dei det mogeleg å

utføre aktivitetar og handlingar gjennom instrumentell mediering, på ein

måte som liknar verktøy eller instrument. Eg kallar sambandet mellom desse

rollene for dobbel mediering.

Forholdet mellom instrumentell og semiotisk mediering er komplekst, og

denne avhandlinga legg fram ein ny modell for å forstå det kinetiske

grensesnittet som både verktøy og teikn. Dette synet er komplimentert med ei

utgreiing om den dialogiske utvekslinga som skjer mellom brukarar og

kinetiske grensesnitt, kalla dialogisk interaksjon.

Det viktigaste bidraget til avhandlinga er ei rekke nye omgrep som er

innførde for å analysere og konstruere kinetiske grensesnitt, for eksempel for

sosiale media og surfing på Internett. Studien gjev kunnskap om kinetiske

grensesnitt, og demonstrerer at det er mogeleg å konstruere teori og

analytiske konsept ved å kombinere designeksperimentering og analyse. ENGLISH ABSTRACT: Abstract

Digital artefacts pervade culture and social life in work, play and leisure.

Many of these activities are carried out through screen-based interfaces,

which therefore take on an important role in enabling and engaging people in

their daily life. Screen-based visual movement is increasingly a key

characteristic of mobile phones, gaming platforms, operating systems and

websites. This thesis presents ‘kinetic interface’ as a key concept for

analysing screen-based digital artefacts that are characterised by visual

movement. Among several concepts introduced for understanding kinetic

interfaces, ‘navimation’ refers to actions of navigation that are intertwined

with movement.

Screen-based interfaces are constructed artefacts; they have to be

designed by someone. Interface design plays an important role in shaping

mediated human activity and enabling meaning making. There is a lack of

design research and literature on the features of kinetic interfaces. How can

we understand the employment of movement in kinetic interfaces, and what

are the features and communicative potentials of such interfaces? How may

we investigate such a phenomenon that is still emerging, in and through

design? In order to understand these emerging potentials, there is a need for

studies that focus on the kinetic interface as a mediating and cultural artefact

in its own right, recognising its situatedness in social and cultural contexts.

This thesis includes three published research texts, two of which report on

my own design experiments carried out with business partners within a larger

research project called RECORD. In addition, a meta-reflection is presented

so as to situate and extend these publications. Taking a ‘research by design’

approach, the study combines textual analysis with textual construction

through experimental design production. New analytical concepts are

generated by combining analysis and design; these are needed for

understanding as well as designing kinetic interfaces.

The thesis adopts a sociocultural view on the design and analytical study

of interfaces, informed by social semiotics and concepts from activity theory.

This view emphasises the importance of social and cultural contexts in

human activity and meaning making. The thesis argues that kinetic interfaces

play multiple roles in modern culture and use, in terms of semiotic mediation

and instrumental mediation. Interfaces are meaningful and cultural artefacts

that employ signs or semiotic resources to communicate through their design

in use. At the same time they enable activities to be carried out through

instrumental mediation, much like tools or instruments. I call these related

aspects double mediation.

The relationship between instrumental and semiotic mediation is

complex; this thesis suggests a new model for understanding the kinetic

interface as both tool and sign. This view is complimented with an account of

the dialogic exchanges taking place between users and kinetic interfaces,

referred to as dialogic interaction.

The main contribution of the thesis is a range of concepts that are

introduced for analysing and constructing kinetic interfaces, for example in

web browsing and social media. The study builds knowledge of kinetic

interfaces, and demonstrates the possibility of constructing theory and

concepts through design experimentation coupled with analysis.
Description
Publication 1 & 3: "Open Access - This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the source is credited."
Publisher
Oslo School of Architecture and Design
Series
CON-TEXT / Thesis;48

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit