Metaforbasert tegning : undersøkt som et bildespråksystem gjennom avistegninger av Finn Graff og Saul Steinberg med kognitiv metaforteori som hovedredskap
Abstract
Avhandlingen har to mål. Det ene er praktisk pedagogisk: Å bidra med ny
kunnskap om hvordan man kan formulere abstrakte temaer med tegning. Til
dette trenger man metaforer og symboler. Det andre målet er teoribyggende:
Å utrede metaforbasert tegning som et bildespråksystem. Kunnskap om det
metaforiske aspektet ved visuell formulering er i liten grad beskrevet til nå.
Kunnskap om et system for bildebetydninger likeverdig med et verbalt
språksystem har noen tidligere forsøkt å beskrive, men uten helt å lykkes.
Med kognitiv metaforteori som hovedredskap dannes en ny innfallsvinkel.
Og med teori fra kognitiv lingvistikk, narratologi, retorikk og bildesemiotikk
koblet til potente avistegninger, den bildesjangeren som antagelig kommer
nærmest verbalspråk, undersøkes de to problemfeltene.
Et bredt register av formuleringsgrep presenteres med bildeeksempler.
Viktige områder fra fortellingsteori, bl.a. karakterisering, hendelser og tid,
diskuteres og vises som former for visuelle ytringer. Metaforikkens
nødvendighet kommer til syne, og dens potensial undersøkes.
Innholdet utvikles i to hovedkapitler: fortelling og metafor. I tillegg kommer
et mindre kapittel om bildesemiotikk og retoriske troper. Visuelle metaforer
og andre troper utredes i typer og funksjoner. I et tredje hovedkapittel
presenteres forslaget til et bildespråksystem. Utledet fra diskusjonen i
hovedkapitlene kan en kategoristruktur av bildebetydninger vises, og deretter
en kombinasjonsstruktur hvor interaksjon mellom elementer fra ulike
kategorier av betydninger beskrives.
Det kriteriet som danner grunnlaget for beskrivelsen av et bildespråksystem
for metaforisk tegning, er at betydninger kan separeres og ordnes i kategorier.
Disse kategoriene ses som paradigmatiske utvalg tegnere velger innen, når de
ytrer seg om den saken som skal formidles og forståes av andre. Valgene
gjøres både bevisst og også i stor utstrekning ubevisst, slik som de valg man
utfører kontinuerlig i prosessering av verbalspråk. Et språks grammatikk
danner paradigmer for den som ytrer seg. Det hevdes i avhandlingen at en
lignende ”grammatikk” kan påvises i denne tegnesjangeren. Men det visuelle
systemet er ulikt det verbale, fordi de to mediene skiller seg fra hverandre
med hver sine særpreg.