Interaktiv læring : et mulighetsstudie innen digitale læremidler
Master thesis
Submitted version

View/ Open
Date
2020-06Metadata
Show full item recordCollections
- Design [182]
Description
Introduksjon
Interaktiv Læring er et interaksjonsdesign prosjekt som utforsker mulighetene innenfor digitale læremidler
i grunnskolen. Vår brukergruppe er elever i 5-7 klasse. Vi har jobbet med innhold fra Samfunnsfag og Naturfag.
Vår samarbeidspartner i dette prosjektet er Gyldendal. Vår leveranse er en variasjon av forskjellig ideer, prototyper
og konsepter som viser muligheter og potensiale innen digitale læremidler. I tillegg vil funn og refleksjoner
fra prosessen være en del av vår leveranse.
Gyldendal som ressurs
Vår samarbeidspartner i dette prosjektet er Gyldendal. De er et stort norsk forlag som leverer fullstendige læreverk til skoler.
I tillegg til analoge lærebøker, leverer Gyldendal digitale læremidler gjennom portalen Skolestudio og nettsiden Salaby. De har bred designkompetanse på huset
og har lang erfaring med å utvikle digitale læremidler. I dette prosjektet er Gyldendal en ressurs og ikke en kunde. Det vil si at vår leveranse
ikke trenger å svare til Gyldendals eksisterende løsninger og visjoner, men forhåpentligvis gi dem noen interessante innspill og perspektiver.
Som studenter har vi en friere rolle til utforskning og trenger ikke forholde oss til faktorer som økonomi, tradisjoner, kunders forventninger og etablerte systemer
i like stor grad som Gyldendal.
Vår motivasjon
Vi ønsket å gjøre et prosjekt som viser verdien og potensialet interaksjonsdesign kan tilføre når stadig flere læremidler digitaliseres.
Pedagogikk og læring er noe vi ønsket å få mer kunnskap om, og forståelse for. Som designere må vi stadig sette oss inn i ny tematikk og tilegne oss ny kunnskap, så
å bli bevisst på hvilke faktorer som kan skape god forståelse og læring er svært relevant. Vi ønsket å gjøre et prosjekt der vi kunne jobbe med
utformingen av innholdet. Bruke design til å skape spennende opplevelser som vekke engasjement og motivasjonen hos elevene.