Oslos fjordlandskap : en kritisk refleksjon rundt dagens forvaltning og forslag til nye retningsgivende hensyn
Master thesis
Submitted version

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2979758Utgivelsesdato
2021-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
I denne diplomoppgaven ses det nærmere på forvaltningen av Oslos fjordlandskap som gjenstand for en
økende urbanisering. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom tilrettelegging for hurtiggående båt- og
fergetrafikk samt gjennom utformingen av en striglet fjordlinje i granitt og betong. En slik urbanisering av
fjordlandskapet favoriserer i stor grad økonomiske og kommersielle interesser på bekostning av hensynet til
natur, friluftsliv og landskapsmangfold. Fra skjæringspunktet mellom landskapsarkitektur og byutvikling, er
oppgaven ment som en kritisk refleksjon rundt gjeldende utvikling. Det legges til grunn en utvidet tolkning av
begrepet «friluftsliv» som her omfatter også andre arter enn mennesker, og forstås mer som et «liv i friluft» .
Muligheten til å utøve friluftsliv i Oslos fjordområde er sterkt truet. Artsmangfold og naturlandskap er under
stort press både på land og under vann. Fjordbyen-prosjektet, som transformerer byens havneområder
fra industri til nye bydeler, gir uttrykk for kun å legge til rette for en bestemt menneskelig bruk av enkelte
befolkningsgrupper og for å ha glemt resten av det mangfoldige fjordsamfunnet. Byforskeren Jonny Aspen
kaller en slik utvikling for en «zombie-urbanisme» for å beskrive en slags iscenesatt byutforming der det ikke
er rom for det uregelmessige eller uønskede.2 En utvikling som mangler variert utformede offentlige rom som
inviterer til mer spontane og frie former for friluftsliv og appellerer til et bredere lag av fjordsamfunnet, viser
liten respekt for fjordlandskapet som frilufts- og naturområde. En lesning av Regjeringens tiltaksplan for
Oslofjorden fra mars 2021, gjør det klart at natur- og friluftsverdier skal prioriteres i arbeidet med å skape en
mer bærekraftig fjord.3 Planen er et viktig virkemiddel for å nå målene om bedre miljøtilstand og mer
attraktive friluftsområder, men den er for generell og ikke konkret tilpasset den kritiske situasjonen som Oslos
fjordlandskap står overfor.
En tolkning av formålsbestemmelsene i Friluftsloven, Plan- og bygningsloven og Naturmangfoldloven gjøres
for bedre å forstå hvilke hensyn lovgiver mener skal styre utvikling og utbygging samt hvilke prioriteringer
og avveininger som skal gjøres. Her kommer det klart til uttrykk at hensynet til natur og friluftsliv er
tungtveiende i utbyggingsspørsmål. Utvikling og bruk viser imidlertid at slike hensyn ikke gis tilstrekkelig
gjennomslag i praksis.
Et forslag for en klassifisering av menneskelige friluftsaktiviteter i naturlike områder er ment å bedre
forståelsen av hvordan fjordlandskapet fungerer som friluftsområde. En slik oversikt kan fungere som et
felles vokabular for å gi en samstemt forståelse av aktivitetstyper på tvers av ulike fagdisipliner som opererer
i området. Det er stor variasjon i aktivitetene som finner sted og måten disse utføres på skiller seg klart fra
bruken av Fjordbyens urbane byrom. Muligheten til å utøve friluftsliv er helt avhengig av et mangfoldig
fjordlandskap med ulike typologier og kvaliteter.
Oslomarka står som et kroneksempel på bynært friluftsliv med en regulering og forvaltning som skal sikre
naturområder for alle arter. Dette er i sterk